Ib Antoni eksempler
HÅNDLAVEDE PRODUKTER: BAKKER - DRINKS BRIKKER - TEKSTIL: VISKESTYKKE
 
Ib Antoni

Nedenstående er primært skrevet af Ib Antonis bror og makker gennem hele Ib Antonis karriere, Jørgen Antoni Jensen. Jørgen og Ib kørte et formidabelt parløb, hvor Jørgen som reklamemand skabte et hav af kontakter i Danmark og udlandet, og Ib tegnede på livet løs...

Ib Antoni
Ib Antoni (1929-1973)

Ib Antoni var som menneske, som kunstner og som idémand noget helt særligt.

Som plakatkunstner var han elsket og kendt ikke blot herhjemme, men også i store dele af udlandet. Hans Balletpige, Gardere, Grønlænder, Kok og klovneplakater har glædet og fornøjet utallige. Han havde en evne til at trække det tiltalende frem hos genstanden for hans tegning, uden overlegen ironi, men med charme og menneskelighed.

De mange rejser i udlandet var inspirerende og bragte ham i kontakt med et stort publikum og gav ham utallige venskaber for livet. Et godt humør, lune og slagfærdighed skabte venner han kunne trække på og de på ham - venskab med Ib Antoni krævede en indsats, men det var mere end indsatsen værd.

Det er sandt, at Ib Antoni ofte havde fugle med i sine tegninger, og også andre dyr var tit i fokus, men det var først og fremmest mennesker, der optog ham: Lige fra de festlige Davre-unger til den distingverede bowler-udstyrede englænder. Alt på en glad og romantisk måde.

Ib Antoni tegnede over 300 plakater i sin 20-årige karriere.


Århus

Ib Antoni Jensen blev født i Esbjerg 23. april 1929 som søn af en købmand, Valdemar Antoni Jensen og hustru Elisabeth F. Dalgaard. I 1932 flyttede familien til Århus og med flere mindre ophold i Esbjerg var det Aarhus, der blev barndommens og ungdommens baggrund. Finsensgades skole på Trøjborg gav ham en god start. I skolen var han meget interesseret i faget tegning.

Der var ikke råd til det arkitektstudium, som var Ibs største ønske efter realeksamen. Han havde i det sidste skoleår skrevet en stil om Vesterhavsfiskeri (gennemillustreret) og vundet megen anerkendelse for den, dels fra skolen, dels fra Esbjerg Fiskeriforening.

Det blev i stedet til en læreplads som tegneelev hos Buchtrups Klichefabrik i Aarhus, hvor han i et år tegnede klæbestrimler, bagerposer og bogmærker til lokale firmaer. Da direktøren for Buchtrups Klichefabrik døde, havde Ib en mulighed for at opsige lærekontrakten og det udnyttede han. Han begyndte nu som tegner hos Harlang og Toksvig Jylland A/S, der kort forinden var startet i Aarhus med Robert Rasmussen som adm. direktør. Her fik Ib mulighed for at udvikle sit talent i talrige annoncer, brochurer og plakater og han fik efterhånden sin egen specielle streg.

Efter et par år skiftede han til Lyre A/S og tog allerede i 1951 turen til København, hvor han hurtigt fik godt fat som freelance tegner.


FDB

Davre

Den første store Københavner-kunde blev FDB. I Davre-plakater og annoncer, begyndte man for alvor at lægge mærke til den nye streg og de glade barn blev vel modtaget af forbrugerne. Et samarbejde med direktør R. Teiner Svendsen var Ib utrolig glad for og resultatet blev da også en lang række plakater, annoncer og emballager for forskellige FDB-produkter, ligesom direktøren og Erik Pichard senere var hjælpsomme med gode anbefalinger, da Ib søgte nye muligheder i udlandet.


Politiken


Politiken blev en anden stor kunde, især på annoncer. Og også her var der god kemi mellem parterne. Mellem de mange opgaver, opstod gode venskaber der holdt gennem årene. Politiken var blandt anbefalerne, da Ib senere søgte om studieophold i USA.


Carlsberg og Tuborg

Carlsberg og Tuborg

Gennem et fint samarbejde med Tuborgs besøgshal med Bergenholz & Arnesen Reklamebureau, kom chancen for at tegne for Carlsberg og Tuborg. Her var det især de mange bagsmæk-plakater for øl og vand, samt dekorationer af de nye store ølbiler der tegnede bybilledet. Senere fulgte udsmykningen af Tuborgs besøgshal med en serie på 12 rondeller. Desuden annoncer for Carlsberg.

De populære hestetrukne ølvogne festligt indslag i bybilledet, men blev med den voksende trafik snart udskiftet med de store vogne, der kunne være lige så fornøjelige


Dyrup

Dyrup

Også her var Bergenholz & Arnesen hurtige til at se at Ib Antoni's egen farveglæde kunne bruges formidling af samme. Det blev til flere serier af plakater til det store farvefirma, hvor Ib senere også fik til opgave dekorere gavlene på en ny ejendom i København.


Volvo

Volvo

Gennem et reklamebureau, tegnede Ib en serie plakater og annoncer for Volvo.

I de samme år tegnede han festlige plakater for Jaffa appelsiner, Delfol, Magnat cerutter, Hirchsprung cigarer m.fl.


Rådet for større Færdselssikkerhed

Det var tidligt i karrieren, Ib Antoni fik en opfordring fra dir. Ulrik Duurloo til at tegne en plakat til Rådet. De to blev gode venner og Ib tegnede senere plakater for Rådet til reducerede priser af interesse for sagen. også skolemateriale lagde han tegninger til, og til diverse plankeværker og gavle. Børne-plakaten med færdselsbetjenten var utrolig efterspurgt af såvel børnehaver som private.


Københavns Turistforening (Wonderful Copenhagen)

Københavns Turistforening / Wonderful Copenhagen

København var den by, Ib Antoni befandt sig bedst i og da Københavns Turistforening bad om et udkast til en plakat- blev det til den lille Garder med fuglereden i toppen og kanonen med blomster, et motiv der i mange år har tegnet  København og Danmark i udlandet og herhjemme. Den lille Havfrue i Antoni-udgave fulgte, og senere Dørmand, Tjener og Shopping plakater,  Forretningsmand, der ringer fra Skilderhus/Business is pleasure. Bakken fik en herlig Ballon-mand og til Tivolis 125 jubilæum tegnede han et festklædt spurvepar siddende på lampen med den karakteristiske Tivoli pære.


Bella Centret

Et godt samarbejde med centrets daværende direktør Anker Sørensen, førte til plakater som Biler i Bella, Bolig, Bil og Fritid etc.  og plakaten i forbindelse med Københavns 800 års jubilæum. lb Antoni holdt i øvrigt selv en udstilling i Bella Centret med sine tæpper, stoffer og plakater.


Dansk landbrug

Dansk Landbrug

En "Food-Festival" dobbelt-plakat, var en af de første opgaver til dansk landbrug. Senere tegnede han en dobbelt-plakat til den store fødevareudstilling "Grühne Woche" i Berlin. Den lille kok med troillevogn, fra 1967 indgik i Udenrigsministeriets plakatserie og i Københavns Turistforenings materiale.
Den lille kok gik igen på forsiden af millionvis af brochurer som landbruget sendte ud på mange sprog.


Dansk møbelfabrikant Forening

Dansk Møbelfabrikant Forening - Sit Down, Sit Danish

Foreningens serie af plakater blev sammen med DFDS de sidste fra Ib Antonis hånd. Den sidste lå færdig på hans tegnebord i Rågeleje, den aften han tog til København for at mødes med venner på Hotel Hafnia I (se nederst på denne side)...


DFDS

Til DFDS tegnede Ib Antoni flere plakater bl.a. "tag bilen med til Norge" og senest serien til DFDS Seaways - serien blev bl.a. vist på plakatbiennalen i Warshawa og fik rosende omtale.


Holland

Ib Antoni elskede at rejse, opleve, iagttage og træffe nye mennesker - så hvad var mere naturligt end at tage nogle hjemlige prøver på sin kunnen under armen og drage af sted. Han opsøgte de største reklamebureauer og var en god sælger og fik først og fremmest i Holland kontakt med et stort bureau.
Et bureau, der havde væsentlige kunder såsom, Bols, Heinikens, Mejeribruget, Konservesindustrien, Philips etc. og det blev til en stribe farveglade plakater over årene. Senere også reklamefilm og tv-spots. Kontakten her udviklede også et venskab med de to ledere, og førte til mange gensidige besøg gennem de næste år. Senior-direktøren havde mistet det meste af sin familie under krigen og hans kone var kræftsyg. Ib inviterede dem til at bo i sit hus i Rågeleje og det gjorde de den sidste sommer, hun levede. Senere kom den unge chef adskillige gange på besøg og et venskab var skabt.


Belgien

43. Salon de Automobile, Bruxelles, Belgien

Til det største bureau her, tegnede Ib bl.a. sin første gigant-plakat til Metropole og senere til Salon Automobile. De blev modtaget med begejstring, og gennem årene blev det ligeledes til en plakatserie for FRANCO SUISSE, COTE D'ORE og Industri-udstilling i Brussel ì 1964. Modsat Holland var det her rent forretningsmæssigt samarbejde, men stadig med dygtige positive mennesker.


Time/ Life

Time Life Magazine

l 1957 fik lb Antoni et Studie-ophold i USA gennem Scandinavian/American Foundation og startede hos reklamebureauet J. Walther Thomsen.

Igen måtte han starte med at tegne emballager og små-tryksager. Inden længe fik han dog kontakt med bla. Young & Rubicam og så kom der helt andre ting på banen.

Man havde fattet interesse for de ting han havde haft med hjemmefra - plakater for forskellige danske firmaer, med glade humørfyldte personer og farver. En opfordring kom til at lave en kampagne for Time/Life, billboard plakater til S-togs stationer. Serien gik rent ind hos både bureau og kunde og blev en succes. Derefter fulgte annoncer - også til bladet Fortune. En større SHELL Kampagne fulgte - og en stolt lb Antoni blev medlem af Societé of for Illustrators i New York.


Udenrigsministeriet

Udenrigsministeriet

Tilbage i Danmark blev Udenrigsministeriets Erhvervsafdeling det næste store - måske det største bekendtskab. Ib Antoni havde i en plakatkonkurrence tegnet fire plakater, som skulle være samlemotiv for et dansk fremstød i Stockholm. Balletpigen, Fødevare-skibet, Træ/stol og en lille garder med fingrene for ørerne var alle med små rød/hvide, blå/gule fugle.

Denne serie dannede siden rammen om utallige eksportfremstød for danske varer i udlandet.
Sideløbende blev der lavet en speciel plakat for lige netop det land fremstødet fandt sted i jfr. Schweitz/bjerge, Monaco/skib, Paris/pige/eifeltårn - og ikke mindst England, hvor en serie på 7 plakater (Beatles, Beef-eater, Kostskole-pige, Bowler, Bobby, Skotte og Sixpence), med et lille Dannebrog tegnede de specielle danske uger i London. Hertil kom en udstilling i Heal's varehus, hvor tegneren fik lov at vise et udvalg af sine plakater, samt tæpper og stoffer han i mellemtiden havde designet. Udstillingen blev bl.a. besøgt af Dronning Ingrid. En fotoplakat for Dansk Møbelindustri (æg-stolen), kreerede han ligeledes for Udenrigsministeriet til Heal's i London.

Grønlandske Handels nationaldragtklædte dreng var næste skud og indgik senere i Udenrigsministeriets materiale.

Kong Konstantin og Dronning Anne Marie's bryllup fik også en hilsen. I den blå plakat var Grækenland symboliseret ved søjlen og den hvide sejlbåd - og havfruen symboliserede Danmark. En dobbelt-plakat med skyskrabere, tegnede han til verdens udstillingen i New York.

Industrirådets plakat "Design, Quality Danish Industri" blev også en del af Udenrigsministeriets materiale.


Cirkus

Cirkus Schumann - Charlie Rivel

Den monumentale cirkus-plakat for verdensklovnen Charlie Rivel (CIRKUS SCHUMANN) var tegnerens foretrukne plakat - den karakteriserede Charlie Rivels positur taget på kornet. (forside).

Eli BENNEWEIS var ikke let at imponere, men ved et besøg i Cirkusvognen i Rågeleje, faldt han for og godkendte de to plakater; Hesten/Elefanten og dobbeltklovnerne som Claus Jespersen havde bestilt udkast på. Motivet Hest/Elefant gik senere igen i fortæppet i Cirkusbygningen (ikke vist her).

Da Fellinis film "Klovnene" skulle have dansk premiere i Dagmar bio lavede Ib ligeledes en plakat til lejligheden (DAGMAR UDLEJLNING). Ikke vist her.


Victor Borge

Ved en bestemt lejlighed traf Ib landsmanden Victor Borge.

De mødtes senere i København, hvor Victor Borge besøgte Ib Antoni's udstilling hos Unika væv og så hans plakater, tæpper etc.  og blev enige om, at Ib skulle tegne en plakat for Victor Borge. Det blev til mange udkast, hvor de to "kommunikerede“ i margenen, med personlige hilsener indflettet. Plakaterne til Victor Borge optog ham meget. Her var en landsmand der var verdensberømt for humor og musikalsk kunnen - en krævende udfordring. For Ib som for andre kunstnere var det et kolossalt pres, at skulle leve op til egne tidligere succeser - og til andres forventninger, men i dette tilfælde lykkedes det.


Neiman-Marcus

Et kendt stormagasin i USA Neiman-Marcus i Dallas skulle lave fremstød for danske varer og indbød Ib Antoni til at tegne en plakat - det blev til Cowboyen og Garderen med ombyttet hovedtøj. Stormagasinet indbød senere Ib til at tegne forsiden af deres julekatalog.


Esbjerg Fiskeri- og Søfartsmuseum

Esbjerg Fiskeri- og Søfartsmuseum bestilte een og fik fire festlige plakater. Esbjerg havns 100 år blev fejret med diverse materiale og senere fik Fanø også en brochure fra bysbarnet.


Unicef

Unicef valgte et år Ib Antoni til at tegne en plakat. Det blev til det grønne grantræ, med de mange farvede børn med hinanden i hånden. Plakaten fik Unicef mod et symbolsk beløb på 2 kr.


Rebild

Ib Antoni tegnede denne plakat for Rebild komiteen. Den fik en signeret hilsen fra daværende vice-præsident Hubert Humphry. Ib deltog selv i Rebild fester og var også med det år, hvor bl.a. Danny Kay var på besøg.


Ib Antonis død

Ib Antoni omkom på tragisk vis i pyromanbranden på Hotel Hafnia i 1973. Han blev blot 44 år.

Se & Hør, september 1973


Nedenstående er fra ovenstående artikel i Se & Hør, skrevet af journalist, Mugge, september 1973.

Han lever videre i sin kunst...

Døde i hjertet af byen han elskede

Ib Antoni - Hafnia-brandens verdensberømte danske offer

Han var med til at gøre "Wonderful Copenhagen" berømt i det store udland.

Han havde en umættelig kærlighed til Staden, som han elskede at skænke sine rige kunstneriske gaver.

Men han døde ved en frygtelig katastrofe lige i hjertet af den by, som stod i så stor taknemmelighedsgæld til ham - kun et par hundrede meter fra det rådhus, han tegnede med sin fine, forelskede streg.

Dét blev skæbnen for Hafnia-brandens verdenskendte dansker.

Fra glæde til tragedie
lb Antoni, 44 år, havde natten, hvor den frygtelige brand fandt sted, været i byen for at fejre sin nære veninde, fru Annegrethe Appel. Antoni, som var ugift, var med til at hylde den 32-årige fru Appel, der gennem nogen tid har været direktionssekretær på Hotel Hafnia og boede på hotellet - men netop havde fået en ny, stor stilling, som hun blev henrykt for. Hun er udnævnt til direktør for Hotel "Cosmopole"« fra 15. september.

Ib Antoni, der altid var sine venners ven, var i Selskab med fru Appel, og glæden var stor.

På fru Appels værelse på hotellet lå hendes 2-årige søn, Christian, og Sov. Ved 2.30-tiden vendte hun og Ib Antoni, der for nogle døgn var flyttet ind på hotellet, tilbage til Hafnia. Fru Appel fulgte Antoni op til hans værelse på 4. sal, og på vej til sit eget værelse på 1. sal, umiddelbart efter, lugtede hun røg. Hun skyndte sig at slå alarm og reddede sit barn og sig selv.

Vennen - Ib Antoni - kunne hun ikke redde...

Et flygtigt farvel blev del sidste farvel...

Kunstner af verdensformat
Dette blev den verdensberømte danskers sidste timer i livet. Ib Antoni blev født 1929 i Esbjerg. Han var søn af repræsentant Valdemar Antoni og fru Elisabeth. Han uddannede sig som reklametegner på de jyske bureauer Buchtrup, Harlang & Toksvig og Lyre, inden han flyttede til København og slog igennem som international tegner.

Hans verdensformat betegnes nok bedst ved at nævne, at han i en årrække var en skattet medarbejder ved "Life" i USA. Ib Antonis betydeligste værker er plakaterne, porcelænsplatter for Bing & Grøndahl, lampen "Can-Can" og ryatæpperne. Af monumentalarbejder kan nævnes udsmykningen af Amtsrådssalen i Hillerød - tre meget smukke vægtæpper. Ib Antoni efterlader sig sin mor og sin bror, konsulent Jørgen Antoni.

"De tre musketerer"
Ved hans bortgang står vennerne med smerten. "De tre musketerer Ib Antoni - Hakon Mielche - Otto Nielsen, alle tre berømte tegnere (og Mielche tillige som skribent). De udgik hver især som reklametegnere fra Århus og holdt derfor sammen hele livet. Otto Nielsen og Hakon Mielche siger ved Ib Antonis voldsomme bortgang:

- Vi er lammet over at høre det...
Hakon Mielche:
- For to måneder siden besøgte han mig til sidst og skrev sit navnetræk på min dør. Det føles uendelig sørgeligt at betragte det i dag og vide, at han aldrig mere kommer som gæst...

Den allerstørste på sit område
Tidl. souschef i Københavns Turistforening Robert Bachmann:
- Det er ufatteligt. Vi vil savne lb og hans fortryllende skaberevner. Hans alsidighed, dybsindighed og underfundighed. som var blevet en del af vor hverdag. På væggen hænger hans plakater med morsomme dedikationer, på gulvet ligger hans dybe, lune rya-fantasi, om aftenen lægges børnene i seng med hans fantasifulde "Kirsebærbog", og de bladrer videre i den uendelige række af farveideer, som har givet os så mange meningsfyldte stunder. Vi vil aldrig glemme Ib.

Han var bedst til cirkusplakater
Cirkusplakaterne var et kapitel for sig. Direktør Claus Jespersen, "Benneweis":
- Ib Antoni lavede mindst hundrede forarbejder til én plakat. Han gav sig aldrig tilfreds, før resultatet var det ypperste, og det blev det hver gang. Hans minde - som rummer træk fra et varmt og dybt kunstnerisk menneske lever videre i hans værker. Han var den allerstørste på sit område.

Billedtekst
Dette festlige selvportræt tegnede Ib Antoni alene bestemt for Se & Hørs læsere. Nu bliver det altså bragt i en dybt tragisk anledning. Mange af kunstnerens nærmeste vidste, at han var ramt af en alvorlig sygdom - epilepsi - men han besad en stærk livsvilje, som kun en katastrofe kunne sætte punktum for.

Billedtekst
Ib Antoni ved sit arbejdsbord - bag ham plakaterne fra byen København, som blev hans store kærlighed, indtil døden ramte ham nær det rådhustårn, som han tegnede med sin fine, forelskede streg.

Billedtekst
"De tre musketerer". F.V. lb Antoni, Hakon Mielche og Otto Nielsen. De var venner for livet - nu er den ene stol tom.

Udstillinger

Young & Rubicam, New York, 1957

J. Walter Thomson, New York, 1958

Konstfackskoln, Stockholm, 1964

Danish Pavillon, World Fair, 1964

Neiman-Marcus, Dallas, 1965

Southern Methodist University, Dallas, 1965

Prad, Amasterdam, 1965

Bella Centret, København, 1967

Heal´s, London, 1968

Illum/CG, København, 1969

Unika Væv, København, 1970

(post mortem) Dansk Plakatmuseum, Aarhus, 1995

Priser & udmærkelser

Diplom for fremragende arbejde, Tokyo, 1966

Tildelt ENIT Cup for plakatserierne til
Udenrigsministeriet og Københavns Turistforening
(Wonderful Copenhagen), Milano, 1966

Vinder af plakatkonkurrence, Toronto, 1964 og 1965

Andenplads i den internationale
turist-plakat konkurrence Los Angeles, 1965

Diplon 2. internationele plakat Bienale
Warshawa, 1968 og (post mortem) i 1974


Medlem af Society of Illustrators i New York, 1961


Billedarkiv

Vi har samlet et stort arkiv med billeder af
Ib Antoni og hans liv på Ib Antoni Facebook-siden (klik HER)
 
Gothersgade 27, st. th. | 1123 København K. | Tel 2749 8777 | Mail mail@ibantoni.dk | Copyright | Følg os på FACEBOOK