Mød Ib Antoni (1929-1973)

Ib Antoni var en fornem repræsentant for dansk design i 1950erne, 1960erne og 1970erne, da han om nogen visuelt forstod at indramme tidsånden og skabe noget af det mest ikoniske plakatkunst, set i en dansk kontekst.

Han var manden bag mange af de kendte Wonderful Copenhagen plakater, men også designeren, som skabte plakater til så forskellige organisationer som Rådet For Større Færdselssikkerhed, Tivoli, Cirkel Kaffe, Carlsberg og Dandy Tyggegummi.

Udover hans omfangsrige arbejde i Danmark, skabte Ib Antoni også Danish Design i udlandet, for internationale virksomheder som Volvo, Shell, General Motors, Heinz og ikke mindst for LIFE Magazine, med de ikoniske plakater, som han skabte i sin USA periode i slutningen af 1950erne, hvor han også blev optaget som medlem i det eksklusive Society of Illustrators i New York.

Ib Antoni blev født i Esbjerg i 1929, voksede op i Århus, hvor han blev uddannet som reklametegner på reklamebureauet Buchtrups Klichéfabrik, hvorefter han blev ansat hos det århusianske bureau Harlang & Toksvig.

Det var dog i København at han virkelig skulle få gang i karrieren og hér blev han en af efterkrigstidens helt store danske ”Mad Men”, da han som kreativ leder på nogle af datidens allerstørste reklamekampagner gjorde sin positive streg kendt og elsket i hele verden.

Ib Antoni ønskede oprindeligt at blive arkitekt, hvilket der, trods det indlysende talent, ikke var økonomisk mulighed for i barndomshjemmet. Lysten til at formgive forsvandt dog ikke og derfor helligede han sig i slutningen 1960erne og i start 1970erne opgaver, sideløbende med plakatkunsten, der kunne tilfredsstille hans virketrang indenfor det arkitektoniske felt. Han debuterede også, inden sin alt for tidlige død, med smukke tæppedesigns, poetiske børnebøger, farverige tekstiler, stilfuldt porcelæn for Royal Copenhagen og ikke mindst den klassiske Tivoli-lampe, som i 2017 blev genlanceret af Le Klint.

Ib Antoni omkom på tragisk vis i en pyromanbrand på Hotel Hafnia i 1973, blot 44 år gammel.

Ikonisk design til alle aldre

Ib Antoni efterlod sig en ren kulturskat på langt over 1000 smukke motiver, som tidsløst spiller sammen med de kendte møbelklassikere fra 1950er, 1960er og 1970erne, men samtidig er så nutidige, at de helt naturligt kan indgå i enhver moderne indretning.

Ib Antonis forskellige motiver rammer alle hjerter og alle rum i hjemmet – selv nu, så mange år efter plakaternes formgivning.

Priser og udmærkelser

  • Medlem af Society of Illustrators i New York, 1961
  • Vinder af plakatkonkurrence, Toronto, 1964 og 1965
  • Andenplads i den internationale turist-plakat konkurrence Los Angeles, 1965
  • Diplom for fremragende arbejde, Tokyo, 1966
  • Tildelt ENIT Cup for plakatserierne til Udenrigsministeriet og Københavns Turistforening (Wonderful Copenhagen), Milano, 1966
  • Diplom 2. internationale plakat Bienale
  • Warszawa, 1968 og (post mortem) i 1974

Udstillinger

  • Young & Rubicam, New York, 1957
  • Walter Thomson, New York, 1958
  • Konstfackskolan, Stockholm, 1964
  • Danish Pavillon, World Fair, 1964
  • Neiman-Marcus, Dallas, 1965
  • Southern Methodist University, Dallas, 1965
  • Prad, Amsterdam, 1965
  • Bella Centret, København, 1967
  • Heal’s, London, 1968
  • Illum/CG, København, 1969
  • Unika Væv, København, 1970
  • Dansk Plakatmuseum, Aarhus, 1995 (post mortem)