Om Ib Antoni

Ib Antoni

Ib Antoni var som kunstner en fornem repræsentant for dansk design i 1950erne og i 1960erne, da han om nogen visuelt forstod at indramme tidsånden og derfor skabte noget af det mest ikoniske plakatkunst, set i en dansk kontekst.

Han var bagmanden bag mange af de kendte Wonderful Copenhagen plakater, men også designeren, som skabte plakater til så forskellige organisationer som Rådet For Større Færdselssikkerhed, Tivoli, Cirkel Kaffe, Carlsberg og Dandy Tyggegummi.

Udover hans omfangsrige arbejde i Danmark, så skabte IbAntoni også Danish Design i udlandet, for internationale virksomheder som Volvo, Dunlop, ESSO, General Motors, Heinz og ikke mindst for LIFE Magazine, med de i dag så ikoniske posters, som han skabte i sin USA periode i slutningen af 1950erne, hvor han også blev optaget som medlem i den eksklusive Society of Illustrators i New York.

IbAntoni blev født i Esbjerg i 1929, voksede op i Århus, hvor han efter skolen blev uddannet som reklametegner på reklamebureauet Buchtrup, Harlang & Toksvig. Men det var i København at han virkelig fik gang i karrieren og blev en af efterkrigstidens helt store danske ”Mad Men”, da han som Art Director på nogle af datidens allerstørste reklamekampagner gjorde sin positive streg kendt og elsket i hele verden.

IbAntoni ønskede oprindeligt at blive arkitekt, hvilket der, trods det indlysende talent, ikke var økonomisk mulighed for i barndomshjemmet. Men lysten til at formgive forsvandt ikke og derfor helligede han sig i slutningen 1960erne og i start 1970erne opgaver, sideløbende med plakatkunsten, der kunne tilfredsstille hans virketrang indenfor det felt og designede, inden sin alt for tidlige død, tæpper, børnebøger, tekstiler, porcelæn for Royal Copenhagen og ikke mindst Tivoli-lampen, som blev genlanceret af Le Klint i 2017.

IbAntoni omkom på tragisk vis i en pyromanbrand på Hotel Hafnia i 1973. Han blev blot 44 år og fik følgende flotte ord med fra venner og samarbejdspartnere:

Klassisk designunivers til hipsteren, mormors kolonihavehus og din søsters børn

IbAntoni efterlod sig en ren kulturskat på over 300 retroplakater, som i disse år genoptrykkes og dermed skabes fornyet liv til hans store vintage-univers, der tidsløst spiller perfekt sammen med de kendte møbelklassikere fra 1950-1960 og 1970erne – men samtidig er så nutidige og cool, at de helt naturligt kan indgå i enhver moderne indretning.

For uanset om det gælder indretningen af den hippe lejlighed, rækkehuset, den imposante patricervilla, sommerhuset, den nyopførte drømmebolig eller det klassiske typehus, så rammer Ib Antoni´s forskellige plakater alle rum i hjemmet og skaber en nutidig ”Instagram-værdig” stemning – hele 60 år efter plakaternes formgivning.

Den allerstørste på sit område.

Tidl. souschef i Københavns Turistforening Robert Bachmann:
– Det er ufatteligt. Vi vil savne lbAntoni og hans fortryllende skaberevner. Hans alsidighed, dybsindighed og underfundighed, som var blevet en del af vor hverdag. På væggen hænger hans plakater med morsomme dedikationer, på gulvet ligger hans dybe, lune rya-fantasi, om aftenen lægges børnene i seng med hans fantasifulde “Kirsebærbog”, og de bladrer videre i den uendelige række af farveideer, som har givet os så mange meningsfyldte stunder. Vi vil aldrig glemme IbAntoni.

Han var bedst til cirkusplakater.

Cirkusplakaterne var et kapitel for sig. Direktør Claus Jespersen, “Benneweis”:
– IbAntoni lavede mindst hundrede forarbejder til én plakat. Han gav sig aldrig tilfreds, før resultatet var det ypperste, og det blev det hver gang. Hans minde – som rummer træk fra et varmt og dybt kunstnerisk menneske lever videre i hans værker. Han var den allerstørste på sit område.

Han lever videre i sin kunst.

Nedenstående er citater fra Se & Hør, skrevet af journalist, Mugge, september 1973.
”IbAntoni – Hafnia-brandens verdensberømte danske offer”
”Han var med til at gøre “Wonderful Copenhagen” berømt i det store udland”
”Men han døde ved en frygtelig katastrofe lige i hjertet af den by, som stod i så stor taknemmelighedsgæld til ham – kun et par hundrede meter fra det rådhus, han tegnede med sin fine, forelskede streg”

Priser og udmærkelser

  • Medlem af Society of Illustrators i New York, 1961
  • Vinder af plakatkonkurrence, Toronto, 1964 og 1965
  • Andenplads i den internationale turist-plakat konkurrence Los Angeles, 1965
  • Diplom for fremragende arbejde, Tokyo, 1966
  • Tildelt ENIT Cup for plakatserierne til
  • Udenrigsministeriet og Københavns Turistforening (Wonderful Copenhagen), Milano, 1966
  • Diplom 2. internationale plakat Bienale
  • Warszawa, 1968 og (post mortem) i 1974

Udstillinger

  • Young & Rubicam, New York, 1957
  • Walter Thomson, New York, 1958
  • Konstfackskolan, Stockholm, 1964
  • Danish Pavillon, World Fair, 1964
  • Neiman-Marcus, Dallas, 1965
  • Southern Methodist University, Dallas, 1965
  • Prad, Amsterdam, 1965
  • Bella Centret, København, 1967
  • Heal´s, London, 1968
  • Illum/CG, København, 1969
  • Unika Væv, København, 1970
  • (post mortem) Dansk Plakatmuseum, Aarhus, 1995